Kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmin tuotetuista vaatteista, selviää kyselytutkimuksesta. Kestävämmän kuluttamisen lisäksi muotiteollisuudella on vastuu tehdä tuotannosta läpinäkyvämpää ja kestävämpää, ja tätä varten kaivataan poliittista ohjausta.
Vaateteollisuuden aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ja vastuullisuusongelmat aiheuttavat huolta kuluttajissa. Kuluttajat länsimaissa kiinnittävät yhä enemmän huomiota vaatteidensa vastuullisuuteen ja tekevät harkitumpia ostopäätöksiä. Trendin on tunnistanut myös vaateteollisuus, jonka vastuullisuustoimet eivät kuitenkaan lokakuussa 2021 toteutetun kyselytutkimuksen mukaan vakuuta suomalaisia kuluttajia. Käytetyn muodin osto- ja myyntisovellus Tisen toimeksiannosta tehty kyselytutkimus selvitti laajasti suomalaisten muodin kulutustottumuksia sekä asenteita vaateteollisuuden vastuullisuutta kohtaan*.
Yli puolet vastaajista (54 %) kokee, ettei muotiteollisuus ota vastuullisuutta huomioon. Lähes sama määrä vastaajista uskoo muotiteollisuuden syyllistyvän viherpesuun. Tulokset viittaavat siis siihen, että suomalaiset kuluttajat kokevat vastuun vaateteollisuuden kestävämmästä tuotannosta olevan ennen kaikkea teollisuudenalalla.
”Enemmistö kyselytutkimukseen osallistuneista (69 %) vastasi, että muotiteollisuudella on velvollisuus tehdä vastuullisten vaatteiden ostamisesta helpompaa. Muotiteollisuuden on kyettävä tarjoamaan kuluttajalle aidosti vastuullisia vaihtoehtoja”, toteaa Tisen Suomen toimitusjohtaja Laura Laakso.
Kuinka kuluttaa kestävämmin?
Tekstiili- ja muotiteollisuuden arvioidaan olevan maailman toiseksi saastuttavin teollisuudenala, joka tuottaa enemmän kasvihuonepäästöjä kuin laiva- ja lentoliikenne yhteensä. Harva tiesi kyselytutkimuksen perusteella vaateteollisuuden todellista saastuttavuutta verrattuna muihin teollisuudenaloihin. Vaatteiden lyhyt käyttöikä ja pikamuodin mahdollistama impulssiostaminen kasvattavat lisäksi tekstiilijätteen määrää.
Päästöjen vähentämisessä myös kuluttajalla on tärkeä rooli. Vastaajista 43 % olisikin valmis maksamaan 10 % tai enemmän vastuullisemmin tuotetusta vaatteesta. Ostamalla vaatteita vain tarpeeseen ja ottamalla selvää tuotteen laadusta ja alkuperästä, pääsee jo pitkälle Laakson mukaan. Tise pyrkii auttamaan kuluttajia vastuullisten valintojen tekemisessä kannustamalla vaatteiden kierrättämiseen ja elinkaaren pidentämiseen jälleenmyynnin kautta:
”Kannustamme tekemään aina harkittuja päätöksiä vaatteita ostettaessa – oli kyseessä sitten uusi tai käytetty tuote. Tuleeko vaatteelle käyttöä, ja pystynkö sitoutumaan vaatteesta huolehtimiseen koko sen elinkaaren ajan? Tämä tarkoittaa myös oikeaoppista kierrättämistä, kun vaatetta ei enää käytetä. Laadukas tuote kestää käyttöä, ja menee myös paremmin kaupaksi, mikäli siitä jossain vaiheessa päättää luopua”, neuvoo Laakso.
Alalle tarvitaan poliittista ohjausta
Muutos vaateteollisuuden rakenteissa ja toimintalogiikassa edellyttää kuitenkin myös selkeää poliittista ohjausta. EU:ssa päivitetään parhaillaan ekodesign-direktiiviä sekä tekstiilistrategiaa, jotka asettavat vaatimuksia muun muassa tuotteiden laatuun, kierrätettävyyteen ja tuotannon läpinäkyvyyteen**.
Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat toivovat vahvempaa ohjausta myös tuotteiden hinnoitteluun. Enemmistö vastaajista (52 %) totesi, että olisi hyvä idea verottaa muotiyrityksiä niiden tuottamien kasvihuonepäästöjen perusteella. Verotus loisi muotiyrityksille kannustimia vastuullisempaan tuotantoon, jolloin halpojen massatuotettujen vaatteiden valmistaminen epäeettisissä olosuhteissa ei olisi enää niin kannattavaa.
Aalto yliopiston muotoilun laitoksen professorin Kirsi Niinimäen mukaan digitaalinen tuotepassi mahdollistaisi pienemmät ilmastopäästöt ja hankintaketjujen läpinäkyvyyden**.
”Digitaalinen tuotepassi mahdollistaa läpinäkyvämmän hankintaketjun tarjoamalla tiedot valmistuspaikoista ja valmistusmenetelmistä kuten materiaalit, kemikaalit ja viimeistykset. Digitaalinen tuotepassi voi sisältää myös ympäristövaikutuksista tietoa, kuten veden käytöstä, tuotteen hiilijalanjäljestä tai vaikkapa tuotteen laadusta ja kierrätettävyydestä”, Niinimäki toteaa.
* Lokakuussa 2021 toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 1056 vastaajaa, joista 540 naisia ja 516 miehiä. ** https://www.mustread.fi/artikkelit/vastuuton-pikamuoti-digitaalinen-tuotepassi-mahdollistaisi-pienemmat-vaateteollisuuden-ilmastopaastot/
Urheilusta ja sen seuraamisesta
Muistatko vielä Tukholman Globenin, se on nykyään Avicii Areena. Tai mitä tapahtui juuri Lahdessa, kun Red Bull juoksutapahtuma valtasi Lahden suurmäen? Nykyään tapahtumia on entistä enemmän ja valikoimat sen kun laajenevat – kiitos pitkälti aikuisten lisääntyvän vapaa-ajan ja nousseen elintason. Vai olisiko sittenkin Golf se sinun valintasi, ja sitä auttamassa ovat sitten erilaiset Golf-videot. Tässä kaikessa kehityksessä ja lisääntyneessä tarjonnassa myös vastuullisuus (sustainability) on noussut aivan uusiin otsikoihin.
Taloudenhallintaan apua ja uusia ajatuksia
Lainamarkkinat ovat myös laajentaneet palveluitaan, ja kuka tahansa meistä aikuisista voi hakea lainaa netistä yhdestä palvelusta ja saada vastauksena useamman lainatarjouksen. Toisaalta myös lukemalla voi oppia lisää historiasta, jonka kautta kuitenkin lähes kaikki nykyajankin tapahtumat ovat selitettävissä. Ja jos sitten siitä talousrahasta jää ylimääräistä, niin ainahan naisena voi sitten shoppailla vaikka uusia vaatteita. Taloudenhallinnan ajatusten mukana tulevat helposti suunnitelmiin myös kierrättäminen ja oma hiilijalanjälki, kysymyksiä, joita pitää silloin tällöin miettiä. Taloudenasioita ajatellessa ja suunnitellessa voi vastaan tulla paljon termejä joista ei ole aiemmin kuullutkaan, kuten annuiteetti ja tasaerä. Tai voihan tilanne olla sellainenkin, että olet tilanteessa missä tarvitset apua toiselta, tai sinä olet se, joka antaa apuja arjen raha-asioiden hoitoon toisen puolesta.
Valmistaudu syksyyn ja talveen
Kun kaikki liikuntasuoritteet ovat kalenterissa, ja oma talous tsekattu kuntoon, on aika tarkistaa auto syksyn kelejä varten, onhan renkaat kunnossa? Syksyn tullessa pitää koiranomistajienkin muistaa pari tärkeätä asiaa koiran kanssa ulkoillessa metsässä. Syksyn tullessa aurinkoiset päivät alkavat hetkellisesti ainakin vähentyä ja syksyn sateet tulevat, silloin voi välillä myös oma työmotivaatio laskea, mutta onneksi voi omalla ajattelulla löytää työmotivaation uudelleen. Toisaalta taas yrittäjät voivat syksyllä miettiä uutta ilmettä oman yrityksen ilmeeseen talvikautta ajatellen, sillä on taloudellinen tilanne maailmalla mikä tahansa, elämä ja liiketoiminta jatkuu kuitenkin.